تغذیه بعد عمل بینی

فهرست مطالب

اهمیت داشتن تغذیه مناسب بعد ازعمل بینی

پس از گذراندن مراحل سخت جراحی بینی، موضوع تغذیه بعد از عمل بینی مسئله مهمی در تکمیل زنجیره درمان است و بیماران با توجه به نوع جراحی بینی و اینکه عمل بینی در چه قسمتی از بدن انجام شده است، باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشد زیرا داشتن یک تغذیه مناسب باعث نتیجه بخش شدن عمل جراحی و همچنین کوتاه شدن دوره نقاهت پس از جراحی بینی می گردد. در واقع داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب هم در نتیجه نهایی عمل بینی و هم در کاهش عوارض بالقوه بعد از جراحی بینی تاثیر به سزایی دارد. پس از جراحی بینی نیز داشتن تغذیه مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است و بهتر است که قبل از اقدام به جراحی بینی آگاهی کاملی از آن داشته باشید. برای اطلاع از اینکه بعد از عمل دماغ از چه خوراکی هایی استفاده کنید ، حتما این مقاله را که توسط بهترین دکتر جراح بینی شیراز نوشته شده است را مطالعه کنید. 

تغذیه مناسب بعد عمل بینی

تغذیه مناسب بعد از عمل  بینی

با اینکه پس از جراحی بینی نیازی به ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی نیست ؛ اما جهت بهبودی هر چه سریع تر و کاهش عوارض پس از عمل باید مواد غذایی مفید و مغذی در رژیم غذایی فرد گنجانده شود.

بهترین مواد غذایی پس از جراحی بینی کدام است ؟

مواد غذایی پر فیبر: پس از جراحی بینی مصرف غذاهای سرشار از فیبر توصیه می شود؛ زیرا باعث تقویت حرکات طبیعی روده شده و از این طریق باعث پیشگیری از یبوست می گردد. یبوست پس از عمل  بینی و سایر عمل های جراحی به دلیل مصرف داروهای تجویزی، کاهش تحرک فرد و مصرف برخی از غذاها شایع است که با مصرف غذاهای سرشار فیبر به راحتی رفع می شود .

مواد غذایی که سرشار از فیبر هستند عبارتند از :

  • غلاتی مانند نان گندم، گندم، برنج قهوه ای پخته شده، ماکارونی و پاپ کورن
  • سبزیجات تازه مانند اسفناج، کلم بروکلی، هویج پخته شده، سیب زمینی پخته شده
  • میوه هایی مانند پرتغال، سیب، گلابی و توت فرنگی

خوردن غذاهای نرم پس از عمل بینی

از آنجایی که خوردن غذاهای سخت و سفت تا مدت ها پس از جراحی بینی برای فرد دشوار و خطرناک است لذا توصیه میشود که در دوره نقاهت پس از جراحی بینی غذا های نرم مانند سیب زمینی  پوره شده، تخم مرغ خرد شده و سوپ استفاده نمایید.

تغذیه ماسب بعد از جراحی بینی

مواد غذایی ضد التهاب پس از عمل بینی

پس از اتمام درمان فرد دچارمشکلاتی مانند کبودی بینی بعد از عمل می شود به همین دلیل بسیاری از جراحان زیبایی بینی  توصیه می کنند که مواد غذایی ضد التهاب در رژیم غذایی فرد گنجانده شود تا کبودی و تورم بینی به حداقل مقدار ممکن رسیده و زخم ها سریع تر درمان شوند.

مواد غذایی ضد التهاب عبارتند از:

  • مواد غذایی حاوی چربی های اشباع نشده مانند: روغن زیتون، آووکادو و ماهی چرب
  • سبزیجاتی مانند : کلم بروکلی،  ذغال اخته، کرفس، پیاز قرمز و گوجه فرنگی
  • میو هایی مانند : سیب ، توت فرنگی و آناناس

مواد غذایی ترمیم کننده زخم ها بعد از عمل بینی

یکی از مهم ترین مواد غذایی که حتما باید در دوره بهبودی پس از عمل بینی مصرف شود، مواد غذایی ترمیم کننده زخم می باشد. این غذا ها شامل مواد غذایی سرشار از پروتئین بوده که باعث ترمیم زخم و بازیابی بافت می گردد.

مواد غذایی ترمیم کننده زخم عبارتند از:

  • مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند تخم مرغ، ماهی، گوشت و ماست
  • مواد غذایی حاوی ویتامین A  مانند هویج، پرتغال و اسفناج
  • مواد غذایی حاوی ویتامین C  مانند مرکبات

مواد غذایی کاهنده اضطراب بعد از عمل بینی

بعد از جراحی بینی فرد ممکن است دچار درجاتی از اظطراب و استرس شود که برای برای وی آزاردهنده است بنابراین توصیه می شود که از مواد غذایی که اضطراب را کاهش می دهند در دوره بهبودی استفاده  کنند .

مواد غذایی مانند بابونه، چای سبز، شکلات تیره و آجیل باعث کاهش اضطراب می شوند. همینطور میوه و سبزیجات به دلیل اینکه سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند از جمله مواد مفیدی هستند که پس از عمل بینی باید مورد استفاده قرار گیرند.

رپیم غذایی بعد از جراحی

نوشیدنی های مفید بعد از جراحی بینی کدام اند؟

  • آب : پس از جراحی بینی مانند سایر عمل های جراحی، بدن دچار کم آبی می شود بنابراین توصیه می شود که در دوره ی بهبودی پس از عمل روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.
  • آبمیوه های مغذی : پس از عمل بینی توصیه می شود که حتما  آبمیوه های  طبیعی، تازه و غیر اسیدی مانند آب آناناس و آب کرفس را در رژیم غذایی خود جا دهید.

خوردن چه غذاهایی بعد از جراحی بینی توصیه نمی شوند؟

غذاهای سخت و جویدنی : از آنجایی که بافت دهان و بینی بسیار به یکدیگر نزدیک است، باید از خوردن غذاهای جویدنی و سخت اجتناب کنید؛ زیرا باعث کشش شدید لب فوقانی شده و از این طریق می تواند باعث آسیب به بینی شود. جهت استفاده از غذاهای سخت که توصیه شده پس از جراحی بینی استفاده کنید ( مانند سیب ، هویج ، و شکلات ) می‌توانید آنها را خرد کنید.

غذاهای تند و با ادویه زیاد : پس از جراحی بینی مصرف غذا با میزان ادویه خیلی زیاد و یا غذاهای تند به دلیل موارد زیر ممنوع است :

  • این نوع غذاها باعث افزایش فشار خون و به طبع آن افزایش ریسک خونریزی می شوند .
  • این غذاها باعث تحریک معده می شوند .
  • این غذاها باعث تحریک مخاط بینی و حتی اختلال در بهبود زخم ها می شوند.
  • این غذاها باعث ایجاد عطسه می شوند که برای بیمار بسیار ناخواسته می باشد .

غذاهای بسیار سرد / بسیار گرم : خوردن غذاهای بسیار گرم یا بسیار سرد تا چند روز اول بعد از عمل توصیه نمی شود؛ زیرا خوردن غذاهای بسیار گرم و بسیار سرد میزان درد و ناراحتی را در دوره ریکاوری بیشتر می‌کند.

غذاهای شور : خوردن غذاهای  شور باعث افزایش تورم و التهاب می شود. لذا توصیه می شود پس از جراحی بینی از غذای شور کمتر استفاده کنید.

غذاهای فرآوری شده : از آنجایی که غذاهای فرآوری شده یر از سدیم ، قند و چربی های اشباع شده هستند که دوره بهبودی را کند می کنند توصیه می شد که به جای غذای فرآوری شده از غذاهای کامل و غیر فراوری شده مانند: سبزیجات تازه ، غلات کامل و دانه ها را به صورت نرم و پوره ای مصرف نمایید.

پس از جراحی بینی چه نوشیدنی هایی را نباید بنوشیم؟

نوشیدنی هایی که پس از عمل بینی نباید بنوشید عبارتند از :

  • الکل : پس از عمل بینی باید از نوشیدن الکل اجتناب کنید؛ زیرا الکل ریسک خونریزی را افزایش داده و سبب تاخیر در در بهبودی زخم می شود.
  • نوشیدنی های حاوی کافئین : پس از جراحی بینی باید از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه خودداری کنید؛ زیرا این مواد ممکن است باعث تاخیر در بهبود زخم شوند.
دکتر جانی پور

دکتر مسعود جانی پور

مسعود جانی پور جراح و متخصص برجسته در زمینه جراحی بینی و صورت هستند که بر حوزه جراحی بینی تمرکز و تسلط بالایی دارند. ایشان با تکیه بر تجربه و تعهد بالای خود آماده به ارائه خدمات با کیفیت و ایجاد بهترین نتایج برای مراجعین خود هستند.

ارتباط با دکتر مسعود جانی پور

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد جوکار
محمد جوکار
1 سال قبل

سلام وقت بخیر. بهترین خوراکی های بعد از عمل بینی چیا هستن؟

آرمان بخشی
آرمان بخشی
10 ماه قبل

سلام معمولا از کی میشه به صورت عادی غذا خورد بعد از عمل بینی؟

دکتر مسعود جانی پور
دکتر مسعود جانی پور
10 ماه قبل
پاسخ به  آرمان بخشی

سلام. معمولا بعد از هر عمل جراحی بینی، خصوصا مواردی که با استفاده از بیهوشی موضعی یا کامل انجام میشود، به دلیل ماده بیهوشی که وارد بدن شده، هضم یکسری غذاها برای بدن دشوار خواهد بود

Facebook
Telegram
LinkedIn
WhatsApp
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x